Recension av nattens första presidentvalsdebatt – och en insikt i personlig förändring

Med mångårigt intresse för amerikansk politik var det för mig en självklarhet att sitta uppe och följa den första debatten mellan Barack Obama (D) och Mitt Romney (R) inför valet den 6:e november.

Det ska erkännas att mitt intresse har svalnat en hel del sedan primärvalsdebatterna, som höll på förra hösten. Som en varm anhängare till Ron Paul tyckte jag att det var en fröjd att följa kongressmannens orädda framfart bland de andra kandidaterna. När de andra producerade likartade ”talking points” så körde Paul över dem med sin libertarianska politik, som han hållit fast vid sedan han valdes in i kongresshuset för över tjugo år sedan; tillbakadragande av amerikanska soldater från främmande krig, minskad federal stat, balanserad budget, revision av Federal Reserve o s v.
När han förlorade (genom en hel del oschyssta och ibland direkt odemokratiska medel) blev det hela mindre intressant.

Politik och ideologi förändras – och jag med dem                                                     Men inför slutspurten så måste man självklart intressera sig igen. Och nu inser man också hur man förändrats över åren. När jag var yngre (från valet 2000, 2004 till 2008), och var en okritisk ”högerman” så trodde jag det innebar att köpa hela programmet. Som ”högerman” och ”USA-vän” så måste man vara för neokonservatismens globala krigsföring, okritisk till statlig intervention inrikes och utrikes samt se världen i svart/vitt.

Lyckligtvis har jag utvecklats, fått insikt och insett att världen inte är så enkel. Under nattens debatt var jag inte okritiskt inställd till Romney. Han är mer sympatisk än Obama, men bägge är ovilliga att ta itu med de problem som USA brottas med; växande federal stat, onödiga och kostsamma krig, en utrikespolitik som skapar mer terrorism istället för mindre, okontrollerad illegal invandring och en inflation utan hejd.

Denna personliga förändring är något jag ska återkomma till i ett separat inlägg, så det färdiga kåseriet kring politisk insikt och mognad skjuts på framtiden.

Romney vann – matchen fortsätter                                                                                      Så hur var debatten? De allra flesta skulle påstå att Mitt Romney vann ganska stort och jag sällar mig till den skaran. Han utstrålade självförtroende, tydlighet och initiativ och var vad man kallar ”presidential”. Obama å sin sida var betydligt mer återhållsam, nästan blyg ibland, och fastnade mer än en gång. Det intressanta är att jämföra Romney i presidentvalsdebatten med Romney från primärvalsdebatten och där ser man en enorm skillnad; ja det finns knappt några likheter.

För ett år sedan så hakade Romney upp sig en hel del, utstrålade en mer falsk än äkta självsäkerhet och verkade betydligt mer lättretad. Han ”vann” ofta debatterna på greund av att han fick mycket talartid, men innehållet var sällan särskilt bra. Igår var nästan allt det borta. Det fanns kortare episoder där stakandet återfanns, men det var väldigt sällan och förändrade inte huvudintrycket av en väl genomförd debatt.

Det spekulerades i den omedelbara efterdiskussionen om huruvida primärvalsdebatten var Romneys fördel; att han har haft tid att öva och testa medan Obama inte fått diskutera och debattera.
Visst kan det vara en anledning, men jag tror att den största anledningen till Obamas förändring är att han är betydligt mer desillusionerad än vad han var inför 2008. Då var han utmanaren som inte hade något att svara för; han var den som skulle bringa ”change”. Men 4 år av misslyckad politik, med ett ännu värre budgetunderskott och ökad arbetslöshet har nog satt sina spår hos honom. Och då Romney har en betydligt större livserfarenhet av segrar och förluster (både politiskt och näringslivsmässigt) än Obama, så kanske han kan hantera förluster bättre.

Man kan konstatera att rond ett gick till Romney. Ingen knockout, men en klar och tydlig seger. Det är tre ronder kvar; dem kommer jag inte att missa och tycker inte att du heller ska det.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentarregler: Håll god ton. Hotelser, publicering av personuppgifter, vulgära inlägg och trams plockas bort. Kommentatorer har juridiskt ansvar för det man skriver och följer svensk lag.

